Lawrence, P. 2015
Korte samenvatting: Aan de hand van een case study neemt de auteur ons geleidelijk mee in een visie op ‘change’ en ‘culture’ in een snel veranderende organisatie-omgeving.
In een kleine Australische multinationale organisatie (met vestigingen in Australië, Azië en USA) wordt besloten een 2-jarig programma te starten om een sterkere coaching cultuur te ontwikkelen. Het programma bestond voornamelijk executive coaching voor leiders en workshops coachvaardigheden. Leiders uit meerdere lagen van de organisatie deden mee aan het programma.
De gewenste ontwikkeling van een coaching cultuur bleek zeer weerbarstig. Een aantal factoren leek daarbij een rol te spelen:
Een heel praktische: het ‘gezamenlijk optrekken’ in verandering vanuit verschillende locaties werd lastig ervaren
Er waren relatief veel personele wisselingen, waaronder de CEO en de OD Manager, waardoor het ‘sponsorschap’ voor het proces onder druk kwam te staan.
De snelheid van organisatorische veranderingen in de organisatie was zeer hoog.
Zijn er ook andere verklaringen mogelijk?
De auteur geeft op basis van deze case study een beknopte maar interessante visie op (cultural) change:
Gezien de snelheid van veranderingen in organisaties blijkt een ‘blauwdruk’-benadering (zeg maar een plan met een duidelijk einddoel) niet meer effectief. Een blauwdruk-plan wordt voortdurend ingehaald door de realiteit. Ook lijkt een top-down benadering lijkt niet effectief in dit soort processen.
Maar wat dan wel?
De auteur geeft aan dat het werken aan (cultural) change als een ‘never-ending’ proces moet worden opgevat, waar voortdurend een goede dialoog over moet worden gevoerd.
De vraag bij culturele verandering is volgens de auteur dus eigenlijk:
heeft een organisatie haar ‘dialoog-processen’ op orde om er zeker van te zijn dat cultuur en strategie met elkaar ‘in lijn’ blijven, terwijl er voortdurend veranderingen plaatsvinden?
Link: https://bit.ly/3q04dV0
Gepubliceerd in: Coaching An International Journal of Theory Research and Practice
Onderzoekstype: Kwalitatief en kwantitatief
Aantal participanten: 15
Controlegroep: Nee
Keywords: Coaching Cultuur, Organisatieverandering, Dialoog, Case Study.
Taal: