Terblanche, Albertyn, Coller-Peter, 2017
Korte samenvatting: dit kwalitatief onderzoek was gericht op de vraag hoe een coaching programma eruit zou moeten zien voor leiders die promoveren naar een Senior Management positie.
Er werd een acht-tal leiders geselecteerd die gepromoveerd waren naar de senior positie en die coaching kregen. Ook de coaches, HR en een lijnmanager deden mee met het onderzoek. Op basis van de ‘grounded-theory’ methode werden data verzameld.
Een hoofdconclusie die de onderzoekers trekken is dat ’transitiecoaching’ nog betrekkelijk weinig structureel onderdeel is van promotieprocessen. Mogelijk heeft dit volgens de onderzoekers te maken met de kosten van Executive Coaching, mogelijk ook met het nog onbekend zijn met ’transitiecoaching’.
Op basis van het onderzoek doen de onderzoekers aanbevelingen over onder meer: optimaal moment van starten van de coaching, duur van de coaching, selectie van coaches. Ook worden aanbevelingen gedaan over het belang van het formuleren van doelen/gewenste uitkomsten, het gebruik van modellen en theorieën en assessments en het betrekken van de organisatie van de cliënt bij de coaching.
Link: https://bit.ly/35fVDti
Gepubliceerd in: Journal of Human Resource Management Vol. 15 No. 0
Onderzoekstype: Kwalitatief
Aantal participanten: 16
Controlegroep: Nee
Keywords: Transitie Coaching, Career Coaching, Programma-ontwerp
Taal: