+31-651314478
info@nederlandscentrumvoorexecutivecoaching.nl
Keizersgracht 555, 1017DR Amsterdam

Een Grootschalig Onderzoek naar Executive en Werkgerelateerde Coaching – De Relatieve Bijdragen van Relatie, Persoonlijkheid, en ‘Self-efficacy’

De Haan, Grant, Burger, Eriksson, 2016

Korte samenvatting: Een zeer belangwekkend onderzoek. In de eerste plaats vanwege de schaalgrootte van het onderzoek, in de tweede plaats omdat er onderzoek wordt gedaan naar zogenaamde ‘active ingredients’ in coaching: welke elementen bepalen de effectiviteit van coaching?
Er werden data verzameld van 1895 coach-client pairs (366 verschillende coaches) en 96 ‘opdrachtgevers’ in 34 landen met een totaal van 3882 ‘matching surveys’.
Specifiek werd onderzoek gedaan naar een aantal veronderstelde actieve ingrediënten, namelijk de coach-coachee relatie, self-efficacy (moeilijk in het Nederlands te vertalen, we kiezen hier voor ‘geloof in eigen kunnen’), en personality matching (de invloed van persoonlijkheidstypen van coach en coachee op de effectiviteit van coaching).
Een sterk punt van dit onderzoek is dat ook naar verbanden gekeken kon worden tussen de genoemde actieve ingrediënten.

De uitkomsten vatten wij als volgt kort samen (het is zeker de moeite waar om het hele onderzoek grondig te lezen):
De kwaliteit van de relatie tussen coach en coachee is van belang voor een goede uitkomst van de coaching. Dit geldt ook voor het ‘geloof in eigen kunnen’ van de coachee. Tegelijkertijd lijkt de kwaliteit van de relatie ook impact te hebben op het ‘geloof in eigen kunnen’ van de coachee. Én een sterke nadruk op ‘goals’ in de working alliance is mogelijk deels een compensatie voor een laag ‘geloof in eigen kunnen’.
De auteurs geven aan dat een sterke coach-coachee relatie én passende ‘goal-setting’ de fundamentele aspecten van effectieve coaching lijken te zijn.
Tot slot geven de auteurs suggesties voor vervolgonderzoek, waaronder het meer in detail onderzoeken van de rol van ‘relatie’ en ‘goal-setting’.

Link: http://bit.ly/3nqWJZg

Gepubliceerd in: Consulting Psychology Journal: Practice and Research Vol. 68 No. 3 2016

Onderzoekstype: Kwantitatief

Aantal participanten: 3882

Controlegroep: Nee

Keywords: Coach-coachee Relatie, Persoonlijkheid, Self-efficacy, Effectiviteit van Coaching

Taal: